HVILKET ONLINEKURSUS SKAL DU LAVE? (reklamelink)

5 ting jeg lærte ved at lave mit første onlinekursus

1. Dit onlinekursus behøver ikke være perfekt - gå efter godt nok

Da jeg lavede mit første onlinekursus, havde jeg travlt. Ikke alene skulle det laves i weekenden, fordi jeg havde et fuldtidsjob som marketingansvarlig i tre virksomheder, jeg forsøgte også at markedsføre mine bøger ved siden af.

Jeg lavede alt indhold til mit første kursus i PowerPoints på to dage.

Dette speedede processen op:

  • Jeg havde en stor viden om emnet i forvejen (emnet var markedsføring for forfattere, og kurset kom til at hedde ForfatterPro).
  • Jeg spildte ikke tid med at designe mine slides - jeg gik med ét af de indbyggede temaer i PowerPoint og tænkte at indholdet var vigtigst.
  • Da jeg blev brændt af af min videomand, købte jeg et webcam og optog selv alt indholdet foran en whiteboardtavle i mit køkken tæt ved vinduet.

Når jeg kigger på kurset i dag, græmmes jeg over belysningen og lyden. Men det er meningen! For kun ved at se tilbage på, hvordan det så ud dengang kan jeg jo fornemme, hvor langt jeg har rykket mig. 

Det vigtigste er ikke, hvor lækkert dit kursus kommer til at se ud, men at du kan hjælpe dine kursister med en viden, de ikke selv havde i forvejen.

Kurset er ikke noget at krumme tæer over rent økonomisk. Det omsatte for næsten 100.000 kr i løbet af den første måned, hvilket beviser min pointe:

Dit kursus behøver ikke være perfekt, vi går efter godt nok.

Læs også: Hvordan vælger du et emne til dit onlinekursus? 6 ideer du må løbe med

Det leder mig videre til det næste, jeg lærte ved at lave det første onlinekursus.

2. At sælge onlinekurser er også en virksomhed - alt kan ikke være gratis

Når man færdes i en forfatterverden er der stor tradition for, at man vil have alting gratis. Det er fair nok, for der er for de flestes vedkommende forholdsvis få penge i forfatterbranchen.

Men når man vil i gang med at sælge sin viden i form af onlinekurser, er gratis-tankegangen begrænsende for ens vækst og succes.

Nogle gange er det bedre at købe god kvalitet fra starten, så man er fri for at udskifte mange gange undervejs eller forsøge at få ting 'klistret sammen', som ikke er skabt til hinanden. Her tænker jeg især på software.

Noget jeg brugte penge på i forbindelse med mit første onlinekursus var:

  • Kursusplatformen Kajabi (reklamelink). Det er ikke gratis at hoste sit kursus online. Når man er ny og ikke så teknisk, ved man heller ikke, hvor meget der skal 'tale sammen' under kølerhjelmen. Det ved jeg nu, og jeg er super taknemmelig for, at jeg investerede i Kajabi så tidligt i processen.
  • Et Logitech webkamera (reklamelink), som havde indbygget mikrofon og kunne optage i HD-kvalitet. Jeg bruger det stadig i dag til at sende Facebook Lives.
  • En freelancer fra Fiverr til at redigere mine videoer og lave en logointro.

Efter første lancering købte jeg et ordentligt videoredigeringsprogram (reklamelink), og dermed sparede jeg udgiften til freelanceren væk i forbindelse med min næste kursuslancering.

Læs også: Hvordan laver man et online kursus? 6 trin til at komme i gang med kurser på nettet

3. Hvordan man optager video i sit køkken

Efter at være blevet brændt af af min videomand på Sjælland, måtte jeg finde en ny løsning på at få optaget kurset. På det tidspunkt var mine børn ret små, så det gik ikke at prøve at filme, når familien var hjemme.

Løsningen blev, at jeg optog mig selv med mit webcam foran en whiteboardtavle i vores køkken, mens min søde og støttende mand, Jens Henrik, tog pigerne med i legeland, i skoven, på legepladser osv. i weekenden, så jeg kunne få ro til at filme.

Hvad jeg lærte efter dette:

  • Det kan være fint at optage en video tæt ved et vindue, men hvis der er skarpt sollys, vil den ene side af ansigtet være overbelyst, mens den anden side af ansigtet henligger i skygge.
  • Jeg vil anbefale at købe en lampe til at oplyse den side af ansigtet. I dag bruger jeg et lampesæt, som minder meget om dette fra Amazon (reklamelink).

Læs også: 3 enkle tips: Sådan overvinder du frygten for at optage dig selv på video

4. Få hjælp til det du ikke selv kan finde ud af / har tid til

Som nævnt arbejdede jeg mere end fuldtid, da jeg besluttede mig for at lave og lancere mit første onlinekursus. Meningen var, at kurset skulle give mig en biindtægt, så jeg kunne gå ned i tid på mit arbejde og derved få mere tid til at skrive.

Dengang vidste jeg ikke, at onlinevirksomheden ret hurtigt viste sig så profitabel, at det skulle blive min hovedindtægt (suppleret af indtægter fra forfatterskabet).

Efter skuffelsen med den første videomand var jeg nervøs for at hyre en ny. Men jeg kunne samtidig se, at jeg havde brug for hjælp til at forbedre billed- og lydkvaliteten på mine videoer, så derfor valgte jeg at investere i en freelancer via portalen Fiverr.

Hvad lærte jeg:

Når man hyrer en freelancer på Fiverr, er det vigtigt at man styrer processen og er meget klar i mælet i forhold til, hvad man ønsker, og inden for hvilken tidsramme.

Videoerne blev redigeret, men prisen blev dyrere end først aftalt, og tidsfristen blev overskredet flere gange.

Alligevel ender jeg med at anbefale at få hjælp udefra, hvis der er elementer i det at skabe et onlinekursus, som er svært for dig, eller som du ikke har tid til at påtage dig lige nu.

Tænk på at din tid også er værdifuld og måske skaber større værdi for dig, når du bruger den på det, der skaber flest penge for dig lige nu.

Det leder mig videre til mit sidste lærerige fund ved at have lanceret mit første onlinekursus.

5. Skab kundeglæde ved god service og ægte engagement

Når man er ny i business, har man ikke en masse resultater at prale af endnu. Og måske har man ikke mange tusindlapper at smide efter Facebookannoncer. Men det du kan gøre, for at få nye kunder, er et ældgammelt trick: Du er god ved de kursister, du har.

Faktisk er mit tip her, at du skal få dine kursister til at føle sig særlige og forkælede.

Og hvordan gør du så det?

Ved at være engagereret og bruge tid på at hjælpe og støtte dem. Langt ud over hvad de har betalt for. Din fordel i forhold til de store spillere er netop, at du ikke har så mange kunder, og derfor har du muligheden for at forkæle dine ekstra meget.

Gør det!

For deres gode historier om dig kommer til at smitte af, næste gang du lancerer dit kursus.

Kunne du bruge mine erfaringer til noget?
Del dem på LinkedIn eller Facebook!

Jeg bliver meget glad og taknemmelig, hvis du har lyst til at dele artiklen her i dit netværk. Skriv også gerne en kommentar under blogposten, så jeg ved, om du har fået lyst til at gå i gang med dit onlinekursus?

De bedste hilsener

Lene Dybdahl.

Tidsbegrænset udfordring:
Lær at lave et onlinekursus på 28 dage - klik her!

Få flere tips til din online markedsføring!

Modtag mit nyhedsbrev og få samtidig tjeklisten
10 værktøjer til at kickstarte din synlighed online

Download nu
Close

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få tjeklisten

Ja tak! Send mig mere information om markedsføring for soloiværksættere og personlige brands.