I løbet af de sidste par uger, har jeg fået flere spørgsmål på Facebook og Instagram fra nogle af jer, som gerne vil i gang med at lave et onlinekursus, men ikke ved, hvilket emne I skal kaste jer over at undervise i.
Jeg har selvfølgelig stået i samme situation, og noget af det, som hjalp mig til at finde et godt emne til mit kursus var en lille brainstorming over disse seks spørgsmål.
Når du skal vælge et emne til dit onlinekursus, så er det selvfølgelig oplagt at spørge dig selv: Hvad er du god til?
Har du en særlig evne eller stor viden om et område, som kan hjælpe andre? Hvordan fik du din viden? Har du selv opsøgt information om emnet, taget kurser eller er du uddannet inden for et bestemt område?
Skriv ned, hvad der falder dig ind. Ved at svare på disse spørgsmål, kan du spore dig ind på dit 'ekspertområde', hvor du sandsynligvis ved mere end de fleste i din omgangskreds.
Hvis du ikke vil lave et kursus baseret på dit nuværende arbejde eller din uddannelse, kan det være en idé at se på, hvad der interesserer dig.
Hvad får du et kick ud af at tale om?
Hvilket emne kan man få dig til at tale om i timevis, hvis man stiller dig et spørgsmål?
Sandsynligvis vil det føles som en leg at lave et kursus i noget, som du virkelig brænder for, fordi det vil fylde dig med energi og drive.
Hvis du ikke har en særlig hobby, kan det være du har en 'nørdviden', som gør at andre ved, at det netop er dig, de skal snakke med, hvis de har brug for hjælp til en bestemt type opgave.
Hvad ringer din familie eller din omgangskreds til dig om for at få hjælp?
Noter det ned, næste gang nogen har brug for din hjælp, hvis du ikke allerede nu kan se et mønster.
Hvis du har fulgt med i mit nyhedsbrev og her på bloggen i noget tid, så ved du, at jeg er varm fortaler for at begynde at producere gratis indhold og samle en følgerskare om dit personlige brand.
Hvis du allerede har en følgerskare på de sociale medier eller et nyhedsbrev, så spørg målgruppen, om der er et emne, de gerne vil lære?
Et fif: Opsæt en afstemning på Facebook og lad dine følgere selv stemme!
Hvilke mennesker vil du gerne arbejde med i din forretning? Har de et problem, som du kan hjælpe dem med at løse?
Eksempler på problemer og løsninger:
Prøv at se, om du kan finde ud af, hvilke problemer, du kan løse med dit onlinekursus.
Endelig så er der mulighed for at du underviser i det, du har lært af livets skole eller egne erfaringer.
Hvordan er du kommet dertil, hvor du er i dag? Det kan være inden for mange forskellige felter:
Kan du med din egen historie undervise og inspirere andre til at følge den samme vej og få et lignende resultat?
Jeg anbefaler, at du bruger platformen Kajabi (reklamelink) til hele din onlinevirksomhed. Det vil sige: blog, hjemmeside, onlinekurser, e-mailmarkedsføring osv.
Du kan læse mere om, hvordan man tjener penge online her, og få mere at vide om, hvorfor jeg anbefaler Kajabi som platform til dine onlinekurser i denne artikel.
Jeg håber, denne blogpost har givet dig nogle ideer til, hvad du kan undervise i på dit onlinekursus. Hvis du stadig er i tvivl eller har spørgsmål til ovenstående, så er du velkommen til at skrive en kommentar under blogposten.
De bedste hilsener
Lene Dybdahl
fra Pen & Pondus.
Dette onlinekursus koster dig ikke en krone! Lær at lave et onlinekursus på 28 dage. Tilmeld dig udfordringen her!
Modtag mit nyhedsbrev og få samtidig tjeklisten
10 værktøjer til at kickstarte din synlighed online
Ja tak! Send mig mere information om markedsføring for soloiværksættere og personlige brands.