FREE STUFF BLOG FACEBOOK INSTAGRAM KONTAKT YOUTUBE Log ind

Hvad er en freebie eller en lead magnet? Og hvordan laver man en?

Du ved, at det er vigtigt at få nye tilmeldinger på dit nyhedsbrev, og du har læst, at du skal have en freebie eller en lead magnet for at få det til at ske. Men hvad er en freebie, og hvordan laver man en læsermagnet, som får nye nyhedsbrevsmodtagere til at strømme ind? Det ser vi på i denne artikel.

Freebie, lead magnet, læsermagnet - hvad er det?

Som navnet freebie antyder, drejer det sig om at tilbyde din kommende nyhedsbrevsmodtager noget indhold, som er 'free' altså gratis. (Vi vender tilbage til brug af ordet gratis om lidt).

En freebie er det samme som en lead magnet eller en læsermagnet, og du bruger den altså i en slags byttehandel med din kommende læser, hvor læseren modtager det gratis indhold mod at give dig sin e-mailadresse.

Eksempler på freebies på dansk

"Hvad kan jeg så tilbyde min læser, som han eller hun er villig til at udlevere sin e-mailadresse for at få fat i?" tænker du måske.

Godt spørgsmål!

Der findes rigtig mange gode freebie-ideer, men mit råd til dig, hvis du er begynder, er at holde det helt simpelt. Start med en PDF. 

En PDF er nem at lave og nem at levere.

Her er nogle ideer til hvad din freebie kan være:

Pointen med en freebie er, at du kan levere noget ekstra til dine læsere, når de er i gang med at bruge det gratis indhold, du eksempelvis giver dem på din blog.

Eksempel 1: en freebie som tjekliste - Instagramtjeklisten

I dette eksempel tilbyder jeg at vise, hvordan jeg arbejder med Instagram via en nem tjekliste.

I beskrivelsen af tjeklisten står der:

"Sådan planlagde jeg en måneds indhold på én dag på Instagram og fik 70 nye følgere på 2 uger ... Få min nemme tjekliste, hvor jeg viser dig hvordan du gør!"

Ideen med tjeklisten er, at man kan følge nogle nemme skridt og opnå lignende resultater.

Eksempel 2: En guide - Sådan bruger du psykologi i dine salgstekster

I denne guide får man et kort indblik i, hvordan man bruger psykologiske triggers i markedsføringstekster. Guiden er mere udførlig end en tjekliste, men stadig meget konkret og med fokus på handling.

Vær opmærksom på, at en freebie ikke bliver bedre at at være lang. Tværtimod!

Det vigtige er, at din læser hurtigt kan opnå resultater ved hjælp af din freebie.

Eksempel 3: Freebie som en ressource - De 10 bedste værktøjer til at markedsføre din business online

Ressourcen adskiller sig fra guiden på den måde, at den nærmere er en samling, som afsenderen har 'kurateret' dvs. udvalgt og serveret på en lækker måde. F.eks. en samling af værktøjer som i dette eksempel. Det kunne også være en samling af opskrifter, bøger, videoer osv.

I denne ressource har jeg samlet de 10 værktøjer, som jeg bruger til at markedsføre min virksomhed online. 

Tip: Når du skal lave en freebie, så tænk over, hvordan du kan gøre noget nemmere, mere bekvemt eller tidsbesparende for din læser. 

I eksemplet sparer mine læsere masser af research, fordi jeg allerede har gjort det arbejde for dem.

Hvordan laver man en freebie?

Nu har vi set på forskellige typer af freebies, og du er sikkert fuld af ideer til, hvad du gerne vil tilbyde dine læsere i bytte for deres e-mail.

Så hvordan gør man så rent praktisk?

I denne artikel viser jeg, hvordan du nemt og hurtigt kan lave en PDF-freebie. Hvis du vil i gang med videofreebies, så anbefaler jeg, at du læser om videomarkedsføring her først og evt. henter videoudstyrstjeklisten også.

I forhold til at lave en freebie i PDF-format, så er der tre niveauer, du kan vælge imellem:

  1. Den lette: I Word (reklamelink)
  2. Den lækre: I Canva eller RelayThat (reklamelink)
  3. Den fancy: I Beacon

Alle tre er meget nemme at gå til, men nedenfor giver jeg et par ekstra tips.

1. Den lette freebie / lead magnet i Word

Du kender sikkert allerede Word som et skriveprogram. De nyere versioner af programmet giver dig mulighed for at gemme din tekst som en PDF. 

Når du har skrevet din tekst og sat de billeder ind, som skal illustrere din viden (om nødvendigt), trykker du på gem - gem som - PDF.

Du har nu en PDF, som du kan sende til dine nyhedsbrevsmodtagere, når de skriver sig op til dit nyhedsbrev.

2. Den lækre freebie / lead magnet i Canva eller RelayThat

Hvis du gerne vil skrue lidt op for charmen, kan du med fordel designe din freebie i Canva. Canva findes i både en betalt og en gratis version.

Er du på udkig efter et mere alsidigt program til alle dine opslag på de sociale medier, e-bogsforsider og din online branding generelt, anbefaler jeg varmt RelayThat (reklamelink), som jeg selv bruger.

I begge programmer har du mulighed for at bruge skabeloner til at få dine designs at se lækre ud på rekordtid uden selv at være designer eller grafiker.

3. Den fancy freebie: Beacon

Endelig kan du vælge at bruge programmet Beacon, som har specialiseret sig i at omdanne dine blogposter til freebies. Programmet har et Wordpress-plugin, som kan gøre netop dette, men programmet fungerer også udmærket i sig selv.

Jeg bruger Beacon til at designe alle mine leadmagnets / freebies.

Om ordet gratis i markedsføring

Jeg lovede at komme ind på ordet gratis i markedsføring. Ifølge dansk markedsføringslovgivning er det ikke tilladt at bruge ordet gratis om en freebie, idet den koster noget, som har en reel værdi, nemlig en e-mailadresse. Se evt. artiklen fra Advodan her.

Herudover skal du være opmærksom på GDPR-lovgivningen, når du formulerer teksten på din freebie-landingpage. Du skal blandt andet være sikker på, at din modtager ved og accepterer, at de tilmelder sig dit nyhedsbrev. 
Læs mere om, hvordan du overholder GDPR-reglerne her.

Kunne du bruge artiklen? Del den gerne på LinkedIn eller send den til en ven! 

Jeg vil blive rigtig glad, hvis du vil hjælpe mig med at nå ud til endnu flere, som vil i gang med at lave onlinekurser. En freebie er det bedste sted at starte, når du skal i gang med at markedsføre din virksomhed online.

Del meget gerne artiklen i dit netværk på Facebook eller LinkedIn :-)

Bedste hilsener

Lene Dybdahl.

Få flere tips til din online markedsføring!

Modtag mit nyhedsbrev og få samtidig tjeklisten
10 værktøjer til at kickstarte din synlighed online

Download nu
Close

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få tjeklisten

Ja tak! Send mig mere information om markedsføring for soloiværksættere og personlige brands.