Blog Hvad er Kajabi? Free Stuff Gratis FB-gruppe Facebook Kontakt YOUTUBE Log ind

Hvad er en funnel?

Hvad er en funnel, og hvordan kommer du i gang med at lave en salgspipeline?

Få både tekniske og psykologiske strategier til at bygge en markedsføringspipeline på autopilot.

Hvad er en funnel?

En funnel eller en salgspipeline er en metafor for en kunderejse, som er nøje designet af sælgeren.

Forestil dig, at din kunde er gæst i en zoologisk have. Vedkommende sætter sig i et tog, som tager personen på en veltilrettelagt tur gennem haven med små stops undervejs, som er designet til at få personen til at træffe nogle valg. F.eks. kan du bedst lide aber eller tigre? Er du til bamser eller drikker du kaffe? Ved vejs ende standser toget ved souvenirbutikken, og gæsten køber en souvenir - f.eks. en abebamse eller et tigerkrus til kaffen.

 

Hvordan kan en funnel foregå online?

 

Trigger

En igangsætter - f.eks. at man lander på en bestemt landingpage, med et tilmeldingsfelt til nyhedsbrevet, som så udløser en automatisk serie af salgsmails.

Engagement

Serien af mails har til formål at informere om produktet som er til salg, give kunden lyst til at købe, uddanne kunden til at træffe det bedste valg, svare på ofte stillede spørgsmål og imødekomme indvendinger mod at købe

Landingpage / salgssiden.

Alle mails fører ind til en salgsside, som skal hjælpe kunden med at træffe den endelige beslutning om at købe.

Eftersalg

Når kunden har købt, kan man lave en ‘har-købt-mailserie’ som informerer kunden om hvordan produktet bruges.

Længde og pris hænger sammen

En funnel kan have forskellig længde, som afhænger af flere forskellige ting: Hvor godt kender modtageren dig og dit brand? Hvor lang tid tager det kunden om at træffe en beslutning - dette kan f.eks. hænge sammen med prisen. Her får du et eksempel på en simpel funnel.

 

Det tekniske

 

En simpel funnel, som kun foregår i nyhedsbrevet kræver, at du har en landingpagesoftware, som taler sammen med din e-mail-udbyder (se denne video om hvordan du laver en landingpage). Jeg bruger selv Kajabi til mit setup, men hvis du ikke skal sælge digitale produkter, kan du også fint bruge en Wordpress-side.

Psykologien bag

Der er altid psykologi i køb og salg, fordi der foregår en udveksling mellem køber og sælger, hvor begge gerne skulle gå derfra med fornemmelsen af at have gjort en god handel. Som sælger handler det om at hjælpe din køber til at træffe en god og oplyst beslutning. Det kan den effektive funnel hjælpe dig med.

Ressourcer som nævnes i videoen:

Video: Hvad er email marketing

Video: Hvordan laver man en landing page?

Video: Hvordan laver man en freebie?

Video: Hvilken kursusplatform anbefaler jeg?

 

Få flere tips til din online markedsføring!

Modtag mit nyhedsbrev og få samtidig tjeklisten
10 værktøjer til at kickstarte din synlighed online

Download nu
Close

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få tjeklisten

Ja tak! Send mig mere information om markedsføring for soloiværksættere og personlige brands.