Få 17 ideer til dit nyhedsbrev her!

Sådan startede jeg min online business - De 2 vigtigste ting jeg lærte

I 2015 tog jeg mit første onlinekursus, og før jeg var igennem det hele, begyndte en idé begyndt at spire hos mig, og den havde intet med det kursus at gøre.

Jeg tænkte:

Hvor er det smart at kunne undervise én gang og sælge samme kursus igen og igen online - det vil jeg også!

Dengang arbejdede jeg som fuldtidsansat marketingmanager, og ved siden af skrev jeg fantasyromaner, markedsførte mit forfatterbrand, sang i kor, dansede zumba og havde tvillinger og mand.

Jeg ledte desperat efter en måde, hvor jeg kunne få flere timer i døgnet.

*Spoiler*: Den findes desværre ikke, sorry :-)

Men ideen om at lave et onlinekursus, som kunne skaffe mig en indtægt ved siden af mit forfatterskab var født.

I den kommende tid købte jeg flere onlinekurser, som underviste mig i netop det at skabe og lancere et produkt online.

Det var en intens periode, for jeg fik bestemt ikke mere tid, men det modsatte.

Udover at lære en masse nyt begyndte jeg at implementere, hvad jeg havde lært.

Den første vigtige ting jeg lærte i opstartfasen var,
at jeg skulle prioritere at lave en e-mailliste

Lav en e-mailliste og find måder at få nye tilmeldinger til dit nyhedsbrev.

Jeg læste på en succesfuld amerikansk bloggers hjemmeside, at man i gennemsnit kunne tjene 1 dollar om måneden per nyhedsbrevsmodtager.

Hvis det var sandt, kunne jeg forlade mit job, når jeg havde 1000 på mit nyhedsbrev.

*Spoiler*: Jeg forlod mit job og blev selvstændig, da jeg havde 797 på min e-mailliste.

Disse ting gjorde jeg for at få min mailliste til at vokse:

  • Blogging - jeg gav gratis tips i form af artikler og bad folk melde sig til nyhedsbrevet for at få disse tips i deres indbakke
  • YouTube - jeg optog videoundervisning som jeg delte gratis på YouTube og bad folk om at melde sig til nyhedsbrevet i slutningen af hver video
  • Facebook - jeg startede en Facebookside og delte mit indhold der. Jeg kørte konkurrencer, hvor betingelsen for at deltage var at tilmelde sig mit nyhedsbrev.
  • Twitter - jeg tweetede om mine blogposter og om mit nyhedsbrev.
  • Pinterest - jeg lavede boards med mine blogposter, som sendte trafik ind til min blog, hvor man kunne tilmelde sig nyhedsbrevet.
  • Jeg lavede en signatur i min e-mail, hvor der var link til den landingpage, hvor man kunne tilmelde sig mit nyhedsbrev.

Det jeg umiddelbart får ud af listen i dag er: 

  1. Alle disse ting var gratis reklame, som kun kostede tid

  2. Omdrejningspunktet for meget af mit indhold var blogging

Når jeg havde skrevet en blogpost, havde jeg også noget at dele i mit nyhedsbrev og på Facebook og de andre sociale medier.

Indholdet fra bloggen kunne jeg med andre ord genbruge!

"Men hvad så, hvis jeg ikke har tid til at blogge?"

Det kommer jeg til om et øjeblik, men først vil jeg lige nævne noget andet vigtigt ...

Et fællestræk ved mange af de succesfulde markedsføringsfolk, som jeg har fulgt siden jeg blev soloiværksætter, er at de er vedholdende i deres indholdsstrategi.

De skaber nyt originalt indhold hver uge.

Når det gik bedst for mig med blogging og YouTube, kunne jeg se min e-mailliste vokse uge for uge, men der var også lange perioder, hvor det lå helt stille.

Nu tilbage til spørgsmålet ...

Findes der en hurtigere måde at få flere på dit nyhedsbrev?

Jada!

Den hedder Facebookannoncering.

I modsætning til de ovenstående strategier, koster den penge.

Men hvis du lige er startet op, er det måske ikke penge du har flest at bruge af.

Dertil kommer, at hvis du ikke ved særlig meget om Facebookannoncering, kan du risikere at brænde tusindvis af markedsføringskroner af uden at få de resultater, som du ønsker.

Den anden vigtige ting jeg lærte var, at stille mig tilfreds med 'godt nok'

Jeg havde travlt med at skabe mit første onlinekursus.

Nu da jeg havde lært en masse om at markedsføre det, måtte jeg have det ud over rampen, ud til mine læsere på nyhedsbrevet og se om det kunne bære.

Kunne dette være vejen til at kvitte mit otte-til-fire-job?

Jeg indså ret hurtigt, at selvom min markedsføringsstrategi hidtil var baseret på gratis indhold, så kom jeg ikke uden om at investere i noget udstyr.

Jeg investerede i et Logitec 920 webcam, som kunne optage i HD samt en whiteboardtavle og et kamerastativ.

Jeg filmede hele kurset i mit køkken, når jeg var alene hjemme.

Lyden var ikke den bedste, lærte jeg senere.

Lyset kunne også have været  bedre, fandt jeg ud af.

Jeg fik hjælp til at redigere lyden og lysne billedet, og selvom det var langt fra de standarder jeg havde været vant til hos mine mentorer, besluttede jeg, at undervisningen ikke fejlede noget, og at jeg måtte stille mig tilfreds med godt nok.

Jeg solgte for 94.250 kr. til en liste på 797 mennesker på 14 dage

Det vigtigste jeg lært af min første lancering er først gået op for mig langt senere ...

Det helt afgørende for den store succes var alt det forarbejde der lå forud.

Mine læsere på nyhedsbrevet kendte mig.

De vidste, hvad jeg kunne og hvad jeg stod for.

De havde tillid til, at det jeg sagde, var rigtigt.

Blandt andet derfor var det muligt at sælge et forholdsvis dyrt produkt til dem.

Nu er det din tur: Hvad drømmer du om at opnå med din online business?

For mig var det først og fremmest frihed til at bestemme over min egen tid. I dag nyder jeg, at jeg selv kan bestemme dagsordenen for hver dag.

Jeg bestemmer selv, om jeg vil sidde og skrive en blogpost i lilla joggingbukser (det gør jeg nu), eller om jeg hopper ind i sofaen med Molly og Penny (det er vores hunde - ellers var det måske en anelse kinky) og skrive lidt på min bog.

Eller om jeg snart giver efter og går en lang tur midt i arbejdstiden med hundene og får nye ideer til næste markedsføringskampagne, mens vi er i skoven.

Men jeg vil gerne høre dine drømme!

Skriv dem i kommentarfeltet herunder, og del gerne denne blogpost, hvis du fandt inspiration i den :-)

De bedste hilsener

Lene Dybdahl.

 

Få flere tips til din online markedsføring!

Modtag mit nyhedsbrev og få samtidig tjeklisten
10 værktøjer til at kickstarte din synlighed online

Download nu
Close

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få tjeklisten

Ja tak! Send mig mere information om markedsføring for soloiværksættere og personlige brands.