Få 17 ideer til dit nyhedsbrev her!

Hvordan skriver man et nyhedsbrev?

Du har hørt budskabet om og om igen: Få dig et nyhedsbrev. Begynd at bygge din liste. Og nu vil du gerne i gang, men hænger stadig lidt i bremsen.

For hvordan skriver man et nyhedsbrev?

Hvad skal der stå? Hvor langt skal det være? Skal der billeder i dit nyhedsbrev?

Eller video? (Kan man overhovedet det? Ja, det kan man, men måske ikke som du tror)

Og skal du sælge straks eller kun informere, og hvor går grænsen mellem de to?

Jeg kender det.

Der kan være mange spørgsmål, når du vil i gang med e-mailmarkedsføring, og i denne blogpost, vil jeg forsøge at svare på nogle af dem.

Hvad skal der stå i dit nyhedsbrev?

Hvis du tror, svaret er nyheder, så er du gået galt i byen.

Sorry.

Lad os lille rulle smalfilmen frem et øjeblik ...

Tilbage i 1990'erne udgav de store virksomheder sporadiske nyhedsbreve om nyheder, der faktisk var sket i virksomheden, så ordet nyhedsbrev er et levn fra dengang.

E-mailmarkedsføring er måske mere dækkende, selvom det på ingen måde er et pænere ord.

Det drejer sig nemlig om at markedsføre dig over for dine kommende kunder ved hjælp af e-mails.

Og derfor handler det ikke så meget om, HVAD der skal stå, som hvad du gerne vil opnå med den enkelte e-mail.

Du skal sælge noget i alle e-mails

Fik jeg dig til at rynke på næsen nu?

Det var også lidt meningen (haha).

Sagen er nemlig, at du skal sælge noget i alle mails, men ikke nødvendigvis noget, som dine læsere betaler for.

Say what?

Lad mig forklare ...

I hver eneste mail skal du gøre dig klart, hvilken handling du gerne vil have din læser til at foretage sig.

På den måde er e-mails egentlig ikke meget forskellige fra måden, du opbygger din hjemmeside på, hvis du går til din hjemmeside strategisk (hvilket du bør, hvis du gerne vil udbygge din e-mailliste!).

Den slags handlinger kan man kalde for mikrokonverteringer.

På dansk bruges konvertering mest om folk, der skifter fra en tro til en anden. Så er man konvertit. Man kan også sige, at man forvandler sig fra ét til noget andet.

Lige så med dine læsere på e-maillisten.

Her er nogle eksempler på mikrokonverteringer:

  • Når læseren klikker i din mail for at læse en blogpost
  • Når læseren klikker på et link i din mail og følger dig på Facebook
  • Når læseren ser en video, som du har lagt på Facebook eller YouTube
  • Når læseren tilmelder sig et gratis undervisningswebinar

Kan du se en trend her?

De små konverteringer er alle mulige slags handlinger, som i små trin knytter din modtager tættere til dig, og derved kommer læseren gradvist tættere på DEN STORE KONVERTERING nemlig fra gratist til køber.

Hvor langt skal et nyhedsbrev være?

Når du nu har forstået, at alle mails drejer sig om at få læseren til at foretage en handling, er det naturligt at stille sig selv det spørgsmål: Hvor lang skal e-mailen så være?

Svaret afhænger naturligvis af sammenhængen.

Vil du have folk til at klikke ind og se en video på Facebook kræver det mindre overtalelse til at klikke på dit link, end hvis du vil have dem til at købe et kursus af dig til 4.000 kr. 

Du kan med fordel veksle mellem lange og korte mails og se, hvad der virker bedst i din forretning.

Hvordan skal nyhedsbrevet se ud? 

Skal der billeder eller andet gejl i din e-mail, eller holder du den som ren tekst?

Hvis du følger mit nyhedsbrev, vil du opleve, at jeg for det meste sender en hilsen, som er mest tekst og nogle gange bliver jeg lidt mere fancy og inkluderer et billede eller en knap.

Jeg er selv tilhænger af tekst-e-mails, da jeg synes, de virker mere personlige og mindre formelle end stærkt brandede e-mails, men det er der jo forskellige meninger om.

Kan man bruge video i e-mails?

Ja, det kan du godt, men jeg anbefaler, at du klistrer et billede ind, som ligner en video, og at du så fra e-mailen linker til det sted, hvor din video ligger online. 

Jeg kan nemlig ikke anbefale dig at sende videofiler via e-mail, da de er alt for store og tunge.

Hvordan skal sproget være i et nyhedsbrev?

Jeg er stor fan af et ligefremt sprog, som minder om måden man taler på. Det gælder inden for alle former for markedsføring.

Forsøg at formulere dine tekster i en dagligdags tone, der får dig til at lyde menneskelig i stedet for at gemme dig bag passiver og omvendte sætningskonstruktioner.

Bryd gerne teksten op i små stumper, som jeg også gør her på bloggen.

En linje kan fint stå alene.

Det giver luft på siden og gør det lettere at læse.

Den ligefremme tone hjælper dine læsere til at opfatte dig som en person man kan relatere sig. Man kan ikke så nemt blive ven med et firma med betonmure og ansatte i sorte jakkesæt.

Men man kan derimod godt blive ven med den smilende markedsføringsfyr eller -fyrstinde.

Det handler om at give lidt af sin personlighed i det skrevne ord, så man skaber en relation til læseren.

Gut.

Har du spørgsmål?

Skriv en kommentar ved blogposten her og lad mig vide, om du kan bruge mine ideer til dit næste nyhedsbrev.

De bedste hilsener

Lene.

Få flere tips til din online markedsføring!

Modtag mit nyhedsbrev og få samtidig tjeklisten
10 værktøjer til at kickstarte din synlighed online

Download nu
Close

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få tjeklisten

Ja tak! Send mig mere information om markedsføring for soloiværksættere og personlige brands.