FREE STUFF BLOG FACEBOOK INSTAGRAM KONTAKT YOUTUBE Log ind

Hvordan laver man en effektiv Facebookannonce? 5 nemme tips

Det kan være lidt at en udfordring at begynde med Facebookannoncer.

Især hvis du indtil nu kun har fyret nogle hundrede kroner af ved at bruge boostknappen uden at have en egentlig strategi.

I denne blogpost giver jeg dig et hurtigt overblik over de ting, du skal overveje, når du begynder at bruge Facebooks eget annonceværktøj, annonceadministrator.

Før du smider penge efter en annonce, må du spørge dig selv:
Hvad er målet med at bruge penge på denne annonce?

Det leder os til det første tip, nemlig:

Tip 1. Find ud af: Hvad er målet med din kampagne?

Det lyder måske dumt, selvindlysende eller svært at svare på. Derfor vil jeg gerne gøre det let for dig.

Typisk har du kun cirka tre forskellige grunde til at bruge penge på annoncer.

  1. Du vil sælge et produkt
  2. Du vil have flere på dit nyhedsbrev
  3. Du vil "udbrede kendskabet" til dig.

Punkt nummer tre er faktisk lidt et 'pseudomål', for man kan stille sig selv spørgsmålet: Hvorfor vil du gerne udbrede kendskabet? Typisk er svaret på dette spørgsmål i sidste ende at få folk på dit nyhedsbrev eller sælge dit produkt.

Snævrer man det endnu mere ind, kan man sige, at grunden til at få flere på dit nyhedsbrev er faktisk også, at du så senere kan sælge dit produkt.

Okay …

Hvad skal du så svare?

Hvis du ikke har et produkt du gerne vil sælge endnu, så vil jeg anbefale dig at starte ud med en strategi, hvor du får flere på dit nyhedsbrev. Og hvis du ikke har et nyhedsbrev, så ligger der heri også min opfordring til at få et nyhedsbrev så hurtigt som muligt, hvis du gerne vil i gang med at sælge digitale produkter online.

Hvis du ikke har et nyhedsbrev eller et produkt til salg endnu, så lad os gå lidt langsommere til værks.

En effektiv plan kan se således ud.

  1. Du skriver en blogpost. Husk at installere Facebookpixlen på din blog før du går videre til punkt 2.
  2. Du sender betalt trafik til din blogpost
  3. Du sender de interesserede videre til en landingpage for dit nyhedsbrev.
  4. Du sender dine nyhedsbrevsmodtagere en annonce med reklame for dit produkt.

Med denne simple fire-trins-strategi kan du nøjes med at starte op for trin et og to i begyndelsen af din virksomheds levetid )og dermed også spare lidt på annoncekronerne, før du rykker videre til trin tre og fire.

Målet for trin 1 er kliks til website, så det indstiller du som dit kampagnemål i Facebooks anonnceadministrator.

Næste skridt er at finde ud af, hvem der skal se dine annoncer.

Tip 2. Find ud af, hvem er målgruppen for din annonce?

Måske er du ny i annoncering, og tænker nærmest per automatik:

Jamen alle skal da se min annonce. Jeg sælger til alle.

Det er helt i orden, hvis du tænker sådan, for det er faktisk det normale, hvis man lige er begyndt med Facebookannoncering.

Men hvis du forsøger at ramme alle, rammer du ingen.

Tænk bare på en vandrefalk, som rammer ind i et stort fugletræk. Den bliver så forvirret, at den nogle gange går tomnæbet derfra. Sådan også med annoncer.

Vi skal ikke ramme alle, men lige præcis de potentielle kunder, som faktisk kan være interesseret i senere at købe hos os.

Glem ikke Facebookpixlen - det er supervigtigt!

Hvis du endnu ikke har installeret Facebookpixlen på din hjemmeside eller blog, så gør det i dag. På den måde, kan du registrere, hvem der besøger den, og senere ramme disse mennesker med Facebookannoncer. Men pixlen kan kun hjælpe fra det øjeblik, den er korrekt installeret. Få evt. din webnørd til at hjælpe med dette. Det tager maks. 10 minutter at gøre.

De mest effektive målgrupper til enhver type annonce, er der de personer, der kender dig bedst.

Sagt med andre ord, så er de personer, som kender dig mindst også de sværeste til at få til at foretage en handling hos dig. Med strategien fra før, kan du varme de helt kolde modtagere op, så de gradvist lærer dig at kende.

Her er en temperaturskala, som også angiver, hvor dyre dine resultater typisk vil være fordelt på dine målgrupper.

  1. Varm målgruppe: dine nyhedsbrevsmodtagere
  2. Lun målgruppe: dine følgere på sociale medier
  3. Kold målgruppe: Målgrupper du selv sammensætter på baggrund af interesser

Nummer et er mest effektiv og koster dermed færrest penge per resultat, hvor målgruppe tre typisk vil være dyrere og koste mere per resultat.

Vil du udvide din målgruppe, kan du dog ikke altid forlade dig på de varme, og derfor er du nogle gange nødt til at bruge de kolde, for at få frisk blod til din målgruppe.

Nu hvor du har fastsat en god målgruppe at starte ud med (start med en målgruppe per annoncesæt), er det på tide at gå videre til budgettet.

Tip 3. Sådan finder du ud af, hvor mange penge du skal bruge på din Facebookannonce

Det er typisk her de fleste starter. De stiller sig selv spørgsmålet:

Hvor mange penge skal jeg bruge for at få mit produkt solgt?

Svaret er, at det kan meget vel være, at du først skal køre nogle opvarmnings-kampagner, før du går i gang med hardcore salg.

I forhold til at indsamle nye leads eller nyhedsbrevsmodtagere til din forretning, er det en god strategi at køre annoncer for dette løbende. Det er bare ikke altid, man som nystartet iværksætter har råd til at køre annoncer uden endemål.

Jeg anbefaler, at du som minimum kører listebygningsannoncer i månederne op til en produktlanering eller promovering. Afsæt et mindstebeløb du kan bruge på en annonce, som skal køre i f.eks. en eller to måneder.

Når du har fastsat et samlet budget og fordelt det over det antal målgrupper, du ønsker at teste, kan du gå videre til indholdet i annoncen.

Tip 4. Test af om du skal bruge billeder eller video til din annonce

Facebookannoncering er i høj grad et spørgsmål om at prøve at og korrigere undervejs. Det er svært for dig at forudse, om du billigst når dine mål med en video eller et billede. Derfor må du teste det af.

Man tester indholdet i en annonce ved altid kun at teste et forhold ad gangen.

Lad os sige, at du tester målgrupper af mod hinanden (på annoncesætniveu), så kan du ikke samtidig køre en test af indholdet i annoncen.

Hvis du derimod i første omgang kun sender din annonce til en bestemt målgruppe, kan du fint teste formatet af.

Det kan være en ide at teste billeder op mod video. I en anden senere test kan du så eksempelvis teste tekstvarianter af.

Men husk: Lav altid kun en ændring per test.

Tip 5. Skriv en fængende tekst og glem ikke din Call to Action

I dette sidste tip får du mulighed for virkelig at lege med ordene til din annonce.

Vær meget opmærksom på, at noget af teksten kan blive klippet af, hvis det f.eks. skal vises på mobilen. Derfor er det vigtigt, at de første to linjer i din annonce virkelig fænger og får folk til at standse op og klikke.

Brug opfordringer til handling sidst i din annonce, og vær tydelig i hvad du gerne vil have læseren til. Typisk kan din Call To Action være LÆS MERE eller KLIK HER.

Har du spørgsmål eller kommentarer?

Jeg håber, denne artikel har givet dig klarhed over, hvordan du nemt kan komme i gang med Facebookannoncer. Har du spørgsmål, er du velkommen til at skrive dem i kommentarfeltet.

Indholdsopgradering: Lær at bruge psykologi i dine annoncetekster

Få flere tips til din online markedsføring!

Modtag mit nyhedsbrev og få samtidig tjeklisten
10 værktøjer til at kickstarte din synlighed online

Download nu
Close

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få tjeklisten

Ja tak! Send mig mere information om markedsføring for soloiværksættere og personlige brands.