Blog Hvad er Kajabi? Free Stuff Facebook Instagram Kontakt YOUTUBE Log ind

Hvilket program til nyhedsbreve? Mailchimp vs. Active Campaign

Når du skal vælge et program til at sende nyhedsbreve med, må du først tænke over, hvad dit behov er. 

Bare rolig: Er du lige startet ud, skal jeg nok guide dig igennem beslutningen :-)

De fleste får flere læsere på deres nyhedsbrev ved at tilbyde en såkaldt læsermagnet, freebie eller readmagnet til deres kommende læsere. Jo mere målrettet denne gratis gave er, jo større er chancen for, at folk skriver sig op til dit nyhedsbrev.

Hvor mange forskellige læsermagneter skal du have?

Det første spørgsmål, jeg ville stille mig selv i forhold til valg af program til din e-mailmarkedsføring er dette: Hvor mange forskellige læsermagneter skal du have?

I en senere blogpost vil jeg fortælle dig om, hvordan du kan levere forskellige læsermagneter til forskellige personer, men lad os holde det simpelt i dag.

"Hvorfor skulle jeg være interesseret i mere end én læsermagnet?" tænker du måske.

"Bliver det hele ikke bare mere teknisk kompliceret?"

Jo.

Er det korte svar. Jo, det bliver lidt mere avanceret teknisk. Gevinsten er, at du bliver mere relevant for din læser.

Svar 1: Jeg skal kun sende én læsermagnet

Lad os antage, at du i første omgang kun laver én læsermagnet til dine kommende nyhedsbrevsmodtagere. Hvis det er tilfældet kan du sagtens bruge et program som Mailchimp.

Svar 2: Jeg skal kunne sende mere end én læsermagnet

I dette tilfælde vil jeg vælge en anden løsning end Mailchimp. Mit foretrukne valg (som er til at betale) er Active Campaign. Grunden til at Active Campaign i dette tilfælde er at foretrække er simpelt:

Når du skal levere læsermagnet A til en gruppe af mennesker, er det smart, at de bliver skrevet op på den samme mailliste. De modtager straks efter tilmelding en mail med læsermagnet A.

Men måske er du mere avanceret:

Du sender en lille velkomstserie til modtagerne af læsermagnet A, og ender måske med at tilbyde dem et produkt, som relaterer sig til læsermagnetens emne.

Smart, ikke?

Det komplicerede bliver, når vi sætter læsermagnet B i spil.

Modtagerne af læsermagnet B skal jo have en helt anden velkomstmail og en helt anden velkomstserie. Derfor er det smart, hvis de står på en helt anden liste end dem, som fik læsermagnet A.

Dette kan lade sig gøre i Mailchimp, men det er lidt noget bøvl.

Grunden er, at i Mailchimp er listerne separate enheder. Det vil sige, at Mailchimp kan have liste A og liste B, og hvis samme person står på begge lister (hvis vedkommende er interesseret i begge dine læsermagneter), så opfatter Mailchimp altså denne person, som to forskellige personer. Det betyder noget for dig, da Mailchimp prissætter sin service efter antallet af personer.

Lad os sige at du har 100 personer på liste A.

Og 100 personer på liste B, heraf er de 50 de samme som på liste A.

Det vil sige at du i alt har 150 forskellige personer på dine lister.

Men da Mailchimp bare tæller personerne på listerne sammen, betaler du altså for i alt 200 personer.

Mit valg i dette tilfælde er Active Campaign, fordi ...

Hos Active Campaign kan man godt have flere lister, men den samme person tæller kun én gang. Det vil sige, at i eksemplet ovenfor, vil du kun betale for de 150 personer.

Har du brug for at en person kan tilmelde eller afmelde sig en liste med ét klik?

"Kan man ikke altid afmelde sig med ét klik, uanset hvilken mailudbyder, man vælger?" tænker du måske.

Jo.

Det kan man. For det er et lovkrav, at man skal kunne afmelde sig et nyhedsbrev igen.

Men det er ikke det, jeg mener ... Lad os se på et eksempel.

Eksempel hvor denne feature er smart

Lad os sige, at du kører en email-kampagne for at få folk til at købe et produkt. Du sender nogle mails om produktet, om dem som klikker på dine links i disse nyhedsbreve, bliver automatisk tilføjet en liste med interesserede købere. Herved kan du sende denne gruppe flere mails om netop dette produkt uden at genere dem, som ikke har reageret.

Hvilke udbydere har denne mulighed?

Hvis du har behov for let at kunne flytte folk fra liste til liste eller fra automation til automation, er Aweber og Active Campaign en mulighed. Denne funktion findes, sidst jeg tjekkede, ikke i Mailchimp.

Har du brug for at tagge folk på din e-mailliste?

Hvad er tagging i det hele taget?

Du kender måske ordet fra Facebook, hvor du kan tagge en person, så vedkommende bliver opmærksom på, at du har omtalt ham eller hende.

Tagging er ikke det samme i emails.

I Active Campaign kan du give modtagere en etiket eller et tag, der fortæller dig (og ingen andre), hvad denne person er interesseret i, eller hvad denne person evt. har købt.

Sådan bruger jeg tags

  • Jeg tagger folk, som har modtaget min velkomstserie.

  • Jeg tagger personer, som har købt et produkt hos mig.

  • Jeg tagger personer, som har skrevet sig op til en bestemt læsermagnet.

  • Jeg tagger personer, som har tilmeldt sig et webinar.

Jeg bruger dette til at kunne sortere i, hvem jeg sender e-mails til. Hvis folk endnu ikke er færdige med velkomstserien, skal de ikke have mit fælles nyhedsbrev, som ryger ud et par gange om måneden. Først, når de ikke længere modtager introserien, bliver de modtagere af mit faste nyhedsbrev.

Hvis jeg kører en salgskampagne for et produkt, er det smart, at jeg kan udelukke folk, som allerede har købt produktet. De vil blive irriterede, hvis jeg forsøger at sælge det til dem igen. Her bruger jeg tags til at sortere køberne fra.

Konklusion: Vælg en emailudbyder der passer til de krav du stiller til dit nyhedsbrev

Herunder har jeg forsøgt at ridse fordele og ulemper ved Mailchimp og Active Campaign op, som er de to tjenester, jeg har erfaring med.

Mailchimp

Fordele:

  • Gratis op til 2500 modtagere
  • Gratis automation
  • Overskuelig rapportering

Ulemper:

  • Samme person tæller dobbelt, hvis vedkommende er på to lister
  • Har ikke tagging
  • Kan ikke flytte personer mellem lister med et klik

Active Campaign

Fordele:

  • Har tagging
  • Kan flytte folk mellem lister og automations med et klik
  • Samme person tæller kun én gang på listen

Ulemper:

  • Koster penge
  • Uoverskuelig rapportering

Kunne du bruge mine råd om e-mailmarkedsføring?

Så skriv dig op til mit nyhedsbrev og få mine bedste tips til soloiværksættere, personlige brands og enkeltmandsvirksomheder om online markedsføring.

Bedste hilsener

Lene Dybdahl

Få flere tips til din online markedsføring!

Modtag mit nyhedsbrev og få samtidig tjeklisten
10 værktøjer til at kickstarte din synlighed online

Download nu
Close

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få tjeklisten

Ja tak! Send mig mere information om markedsføring for soloiværksættere og personlige brands.