Advarsel: Sæt ikke dine Facebookannoncer på pause!

facebookannoncer
Hvis du er ny inden for Facebookannoncering, kan det være fristende at sætte ens annonce på pause, hvis det er småt med pengene i en periode.
 
Men hvis din annonce kører godt og opnår gode resultater er det faktisk en dårlig ide at sætte den på pause eller ændre i den.
 

Hvorfor det er en dårlig ide at pause eller ændre på en Facebookannonce når den først er sat i gang

Det kan være en rigtig dårlig ide at ændre i segmenter eller sætte annoncer på pause og senere genstarte dem igen, hvis man allerede har opnået gode resultater.
 
Grunden til dette er, at hvis man pauser en annonce eller ændrer på målgruppen, så starter Facebook forfra med sin 'læringsproces', hvor den lige skal sjusse sig frem til, hvordan ens annonce får det bedste resultat.
 
Det vil f.eks. sige, at hvis man kører en annonce med 'klik til website', så skal Facebook bruge mindst 50 klik til dit website (igen) efter pausen, før den er tilbage i samme gear som før pausen.
 
Det samme sker, hvis du ændrer i andre væsentlige aspekter af annoncen som f.eks. målgruppe, budget, annoncetekst eller billeder.
 

Skift ikke målgruppe undervejs

I det hele taget er det en skidt idé at ændre i målgruppen undervejs, når du annoncerer. Ændringer i målgruppen midt i en annoncering giver dig et uklart billede af, hvad der faktisk virkede, og hvorfor.
 
Hvis du er i tvivl om, hvilke målgrupper du skal ramme med annoncen, er det meget bedre at skabe to annoncesæt i den samme kampagne, men med hver sin målgruppe. Så kan du se, hvilken målgruppe, som klarer sig bedst.
 
Det kan du ikke, hvis du ændrer i målgruppen midt i et annonceforløb.
 

Hvis du ændrer annoncebilledet, forsvinder alle likes og kommentarer

Vær ekstra opmærksom på ikke at ændre på en annonces billede, hvis den allerede har fået likes og kommentarer.
 
Ændrer du billedet på dette stadie, mister du nemlig disse likes og kommentarer, hvilket er skidt, fordi disse reaktioner er med til at skabe 'socialt bevis' overfor andre potentielle kunder.
 
Socialt bevis eller social proof som det kaldes på engelsk er en af de psykologiske triggers, som fungerer rigtig godt i markedsføring. Du kan få mere information om triggers her.
 
Hvis vi antager, at du i din annonce deler noget brugbar viden for din målgruppe. Det inspirerer måske en eller to personer til at tagge en ven, som skal se annoncen. Snart ruller en bølge af folk, som også tagger deres venner. 
 
Jo flere positive reaktioner annoncen får, jo mere spredes den også organisk (det vil sige, at du får større rækkevidde uden at betale for det). Når en annonce både får organisk rækkevidde og hjælpes på vej af dine annoncekroner, har den mulighed for at opnå rigtig gode resultater til få penge.
 
Det er du naturligvis ikke interesseret i at ødelægge ved at skifte billedet eller teksten ud.
 
Jeg håber, det hjælper, hvis man er ny og ikke kender så meget til annoncering på Facebook endnu :-)

Er du begyndt at annoncere?

Jeg vil også gerne høre, om du er begyndt på Facebookannoncering? Hvorfor eller hvorfor ikke? Del dine indsigter med mig i kommentarfeltet! Hvis du har spørgsmål, så stil dem i kommentarfeltet herunder, så vender jeg tilbage hurtigst muligt. 

Indholdopgradering: Psykologiske triggers

I artiklen herover fortæller jeg om socialt bevis, som er én af de meget effektive psykologiske triggers. Hvis du er nysgerrig på, hvordan du kan bruge psykologi i din markedsføring, så hent tjeklisten med flere psykologiske triggers.
 
 

Skal du i gang med at lave kurser på nettet, så anbefaler jeg platformen Kajabi.

Du kan tilmelde dig via mit reklamelink ved at trykke på knappen herunder.
Som tak får du mit onlinekursus om at bruge Kajabi.

Få 30 dages gratis prøveperiode hos Kajabi her >>