Få 17 ideer til dit nyhedsbrev her!

3 fejl nye iværksættere begår når de laver onlinekurser

Det er billigere og nemmere end nogensinde at starte sin egen online virksomhed. Med en meget lille investering kan du være i gang med at vinke farvel til fuldtidsjobbet, hvis du altså ikke begår de tre fejl, som mange nye iværksættere begår, når de går i gang med at lave onlinekurser.

Fejl nummer 1: At behandle sit onlinekursus som et fritidsjob

Jeg ser ofte folk gå i gang med at lave onlinekurser som en måde at tjene lidt ekstra ved siden af deres 'rigtige' arbejde. Det er den logiske måde at gøre det på.

Og jeg forstår helt bestemt, at det er sådan man tænker, når man er lønmodtager.

Jeg har været der selv.

I dag ved jeg at det er en fejl at behandle ens onlinekursus på den måde. I hvert fald, hvis du drømmer om at tjene 'rigtige' penge på det og måske endda sige dit job op og blive fuldtids-iværksætter.

Hvorfor er det en fejl?

Der er stor fare for at dit kursus ikke bliver til noget, hvis det ikke har den rette prioritet, når du går i gang. Du risikerer at gå halvt ind til det, og resultatet som dine kursister ender med er måske tilsvarende ufuldstændigt.

Det er vigtigt, at du behandler dit onlinekursus-projekt med den respekt, det fortjener, så du ikke risikerer at dine drømme om måske en dag at kunne leve af det, falder til jorden af de forkerte grunde.

Fejl nr. 2. At undervurdere vigtigheden af markedsføring, når kurset skal lanceres

Mange nye iværksættere begår den fejl, at de lægger 90% af energien i at producere kurset og få det online og måske kun i bedste fald 10% af energien og tiden på at markedsføre kurset.

Hvorfor er det en fejl?

Hvis du sætter dit kursus til salg uden at have gjort opmærksom på det først, risikerer du, at ingen køber det.

Det er vigtigt at have opbygget et forhold til læserne på dit nyhedsbrev, før du lancerer dit kursus. Har du ikke et nyhedsbrev endnu, er det vigtigt, at du lægger ud med at få mindst 300-500 på det, før du lancerer kurset første gang.

Sociale medier er også gode at have, men skal du vælge mellem de to, skal du satse de fleste kræfter på at bygge din e-mailliste.

Fejl nr. 3. At bygge al for meget indhold ind i det første onlinekursus

Det er en klassisk fejl. For at retfærdiggøre en relativt høj pris for sit kursus bygger man alt for meget indhold på.

Hvorfor er det en fejl?

Resultatet er, at kursisterne bliver overvældede og måske ikke formår at gennemføre. Der er simpelthen for meget at lære.

Hvis du har et omfangsrigt kursus, kan det være en ide at 'dryppe' det ud over flere uger, så dine kursister får lidt ad gangen.

En kursusplatform som Kajabi (reklamelink) har denne feature indbygget.

Læs også artiklen: Online kurser - hvilken software anbefaler jeg?

Har du spørgsmål til onlinekurser eller online markedsføring?

Så skriv en kommentar til mig herunder, og jeg vender fluks tilbage.

 

Få flere tips til din online markedsføring!

Modtag mit nyhedsbrev og få samtidig tjeklisten
10 værktøjer til at kickstarte din synlighed online

Download nu
Close

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få tjeklisten

Ja tak! Send mig mere information om markedsføring for soloiværksættere og personlige brands.